Mass Effect 3

[تصویر: Mass_Effect_3_boxshot.jpg] 

  • ناشر: Electronic Arts
  • سازنده: BioWare
  • سبک: Action Role-Playing
  • پلتفورم: PC | PS3 | X360
  • تاریخ انتشار: March 6, 2012

  • در سال 2007، شرکت BioWare با عرضه بازیMass Effect بار دیگر موجودات فضایی و سیارات ناشناخته را بر سر زبان‌ها آورد. این استودیو توانست با ساخت دنیایی زیبا و شخصیت پردازی و داستانی جذاب و همینطور سبک Action-RPGِ خود تعدادی از طرفداران بازی‌های اکشن و نقش‌آفرینی را جذب کند. پس از عرضه شماره 2 و کسب جوایز متعدد و نقدهای خوب، این سری به حدی محبوب شد که تعداد زیادی کمیک و رمان برای آن منتشر شد و به تازگی ساخت فیلمی بر اساس نسخه اول این بازی نیز تایید شده است. سازندگان پس از معرفی آخرین شماره از این سه‌گانه، تبلیغات زیادی انجام دادند و هر از گاهی اطلاعاتی از بازی نیز فاش می کنند. تبلیغات به اندازه‌ای است که شرکت BioWare این نسخه را بهترین بازی تولید شده توسط خود می‌داند!

    • ناشر: Electronic Arts
    • سازنده: BioWare
    • سبک: Action Role-Playing
    • پلتفورم: PC | PS3 | X360
    • تاریخ انتشار: March 6, 2012

  • در سال 2007، شرکت BioWare با عرضه بازیMass Effect بار دیگر موجودات فضایی و سیارات ناشناخته را بر سر زبان‌ها آورد. این استودیو توانست با ساخت دنیایی زیبا و شخصیت پردازی و داستانی جذاب و همینطور سبک Action-RPGِ خود تعدادی از طرفداران بازی‌های اکشن و نقش‌آفرینی را جذب کند. پس از عرضه شماره 2 و کسب جوایز متعدد و نقدهای خوب، این سری به حدی محبوب شد که تعداد زیادی کمیک و رمان برای آن منتشر شد و به تازگی ساخت فیلمی بر اساس نسخه اول این بازی نیز تایید شده است. سازندگان پس از معرفی آخرین شماره از این سه‌گانه، تبلیغات زیادی انجام دادند و هر از گاهی اطلاعاتی از بازی نیز فاش می کنند. تبلیغات به اندازه‌ای است که شرکت BioWare این نسخه را بهترین بازی تولید شده توسط خود می‌داند!

    [تصویر: Mass_Effect_3_05.jpg]

    مطمئناً از جذاب‌ترین ویژگی‌های این سری داستان زیبای آن است. داستان نسخه سوم در ادامه شماره‌ی پیشین می‌باشد (البته بهتر است داستان را در ادامه آخرین بسته الحاقی یعنی Arrivals بدانیم). داستان از جایی شروع می‌شود که فرمانده شپرد به دلایلی به زمین می‌آید اما در این حین گونه پر رمز و راز Reaper با نهایت توان خود به زمین حمله می‌کند و شپرد نیز مجبور به فرار از زمین می‌شود تا با به دست آوردن متحدینی برای خود، زمین و کل کهکشان را نجات دهد؛ البته چگونگی نجات زمین قطعاً به انتخاب‌های شما وابسته است. داستان این شماره جزئیات بیشتری دارد و به رمان‌های این سری نیز توجه شده است، به عنوان مثال سازندگان فاش کردند کهIllusive Man که در شماره قبل فرمانده شپرد را زنده کرده بود، این بار قصد کشتن او را دارد. انتظار از داستان این نسخه بسیار بالاست و از قرار معلوم با داستان پیچیده‌تری نسبت به قبل روبرو هستیم.

    در این بازی همانند شماره 2 می‌توانید ذخیره نسخه پیشین را به این نسخه انتقال دهید. سازندگان گفته‌اند که حتی تصمیمات شما در نسخه 1 در چگونگی پایان این نسخه تأثیر بزرگی خواهد داشت و در کل در این نسخه تصمیمات شما تأثیرگذارتر هستند و پایان بازی از یک پایان خیلی بد تا یک پایان خیلی خوب متغیر است. البته سازندگان به فکر کسانی که برای بار اول قصد انجام این سری را دارند نیز بوده‌اند و همانند نسخه PS3 شماره 2، قسمتی به نام Previously on Mass Effect وجود دارد که وقایع دو نسخه قبل را به طور کمیک گونه‌ای روایت می‌کند و به شما فرصت تصمیم گیری در قسمت‌های حساس نسخه‌های پیشین داده می‌شود.

    در این نسخه احتمالاً با اکثر شخصیت‌های گذشته (در صورت زنده ماندن) روبرو می‌شویم ولی فعلاً فقط شخصیت‌های زیر به طور رسمی تایید شده‌اند:

    Illusive Man ،Garrus Vakarian ،Liara T’Soni ،Legion ،Urdnot Wrex ،Mordin Solus ،Ambassador Udina ،Captain Anderson ،Tali'Zorah ،Jack ،Zaeed Massani ،Jacob Taylor ،Miranda Lawson و بر اساس انتخاب شما در نسخه اول Kaidan Alenko یا Ashley Williams نیز حضور دارند. البته شخصیت‌های جدیدی نیز در این نسخه معرفی می‌شوند؛ از جمله James Vega (همان شخصیتی که در اولین تریلر CG منتشر شده او را در برج ساعت لندن دیدیم)، همچنین حضور شخصیت‌هایی از رمان‌ها و کمیک‌های این سری نیز تایید شده، به عنوان مثال Kai Leng که در کتاب Mass Effect: Retribution حضور داشت.

    [تصویر: Mass_Effect_3_01.jpg]

    سبک بازی همچنان Action-RPG خواهد بود ولی این‌بار سازندگان سعی کرده‌اند که هم قسمت اکشن بازی را بهتر کنند و هم دوباره قسمت نقش آفرینی را که در نسخه دوم بسیار کم رنگ شده بود، پررنگ‌تر سازند و انتظار دارند با این تغییرات طرفداران بیشتری کسب کنند (البته هنوز المان‌های اکشن بازی بیشتر خواهد بود و تغییرات صورت گرفته بیشتر در بخش اکشن می‌باشد).

    سیستم پناه گیری بازی دچار تغییراتی شده و این بار همانند GeoW به راحتی می‌توانید بین جان پناه‌ها تغییر مکان دهید و یا قبل از رسیدن به جان پناه می‌توانید با شیرجه زدن پناه بگیرید. البته سازندگان گفته‌اند که قرار نیست همانند GeoW در همه جا جان پناه وجود داشته باشد.

    در این نسخه نبرد های تن به تن نیز اضافه شده است. این کار با وجود Omni-Blade (خنجری که به Omni-Tool اضافه شده است) امکان پذیر است که در نزدیکی دشمن می‌توانید از آن استفاده کنید و همچنین می‌توانید با این خنجر همانند سری AC دشمنان خود را از پشت به صورت مخفیانه نابود کنید. البته از اسلحه‌ی خود نیز در نبرد تن به تن نیز می‌توانید استفاده کنید. نکته قابل توجه این است که این مبارزات تن به تن برای هر کلاس متفاوت است و حتی گفته شده که Omni-Blade ها نیز برای هر کلاس منحصر به فرد است. این بار تمامی کلاس‌ها حق اجازه از همه اسلحه‌ها را دارند ولی محدودیت حمل اسلحه وجود دارد و تنها کلاس "سرباز" حق داشتن هم‌زمان تمامی اسلحه‌ها را دارد.

    کلاس جدیدی به نام Heavy Melee نیز معرفی شده که ویژگی‌های آن هنوز مشخص نشده است. به علاوه به کلاس‌های قبلی ویژگی‌های جدیدی اضافه شده است، به عنوان مثال فعلاً تایید شده که کلاس Engineer توانایی ساخت جان پناه دارد. سازندگان قول دادند که در این شماره تفاوت‌های بیشتری برای کلاس‌های مختلف ایجاد کنند تا شما را وادار به تکرار بازی با کلاس‌های مختلف سازند.

    در این نسخه دوباره نارنجک وجود دارد، البته نحوه‌ی استفاده از آن با شماره 1 تفاوت‌هایی دارد و همانند اغلب بازی‌های اکشن شده است. ویژگی دیگری که از شماره اول به این نسخه بازگشته، قابلیت ارتقای اسلحه می‌باشد. البته این بار مکانیزم ارتقاء اسلحه‌ها تغییر کرده است و همانند Deed Space در محیط بازی میزهایی وجود دارد که شما اسلحه‌ی خود را بر روی آن‌ها ارتقاء می‌دهید و می‌توانید دوربین و لوازم جانبی دیگر به اسلحه خود اضافه کنید که باعث افزایش قدرت‌های مختلف اسلحه‌ی شما می‌شود. همچنین این بار شما می‌توانید اسلحه‌ی دشمنان را بردارید و از آن‌ها استفاده کنید. همچنین گفته شده سیستم اسکن سیارات دچار تحول شده و همچنین اشیاء بیشتری برای دزدیدن (برداشتن) وجود دارد.

    [تصویر: Mass_Effect_3_03.jpg]

    اگر شما از علاقه مندان سبک نقش آفرینی باشید، مطمئناً از سیستم ارتقاء توانایی‌های شماره 2 بسیار ناراحت شده بودید، ولی این بار این سیستم بیشتر به بازی‌های نقش آفرینی اصیل شبیه شده است و از ساختار درختی در آن استفاده شده و نسبت به قبل وسیع‌تر شده است. به عنوان مثال در حال ارتقاء یکی از قابلیت‌هایتان مجبورید که از بین اینکه مدت زمان آن را بیشتر کنید یا قدرت آن، یکی را انتخاب کنید. البته از آنجایی که اکشن بازهای زیادی نیز طرفدار این سری هستند، هنوز می‌توانید به صورت خودکار توانایی‌هایتان را ارتقاء دهید.

    هوش مصنوعی در این شماره پیشرفت قابل توجهی کرده. دشمنان شما توانایی پناه گیری دارند و متحدتر و حساب‌شده‌تر حمله می‌کنند و شما را بیش از پیش به چالش خواهند کشاند. دشمنان این نسخه از تنوع بیشتری نیز برخوردار خواهند بود. این‌بار Huskها (موجودات زامبی مانند) نیز تنوع دارند و دیگر فقط شامل گونه انسان‌ها نمی‌شود. از آنجایی که Cerberus قصد کشتن فرمانده شپرد را دارد، دشمنانی جدید و با تجهیزات پیشرفته نیز در مقابل شما قرار دارند که شما را به چالش بیشتری می‌کشانند. Reaperها که در این نسخه نقش پررنگی دارند به صورت مستقیم با آن‌ها مبارزه خواهید کرد که احتمالاً از جذاب‌ترین قسمت‌های اکشن بازی خواهد بود و پتانسیل ایجاد تنوع در گیم پلی بازی را دارد، به عنوان مثال در یکی از قسمت‌ها شما باید سوار بر یک هاورکرافت با استفاده از یک مسلسل با یک Reaper بجنگید. در این شماره هر دشمن نقطه ضعف خاص خود را دارد و شما باید سعی کنید این نقاط ضعف را تشخیص دهید و همانند Deed Space بعضی از دشمنان را می‌توانید قطعه قطعه کنید و به عبارتی دشمنان پویاتر آسیب می‌بینند. همچنین این‌بار می‌توانید از محیط نیز برای نابودی دشمنان استفاده کنید.

    در این شماره X360 داران می‌توانند از کینکت خود نیز استفاده کنند! البته در نمایش‌هایی که تا به امروز انجام گرفته فقط از تکنولوژی تشخیص صدای کینکت استفاده شده است و شما می‌توانید برای انتخاب جمله مورد نظر خود در خلال دیالوگ ها، آن را بخوانید. مطمئناً ویژگی گفته شده زیاد کارایی ندارد (مخصوصاً برای ما ایرانیان فارسی زبان) و همان انتخاب مکالمه‌ها از طریق دسته راحت‌تر است. نکته‌ای که شاید شما را به استفاده از کینکت تشویق کند این است که در حین مبارزه نیز می‌توانید با صحبت کردن به افراد خود دستور داده و آن‌ها را راهنمایی کنید و با این کار دیگر نیازی به توقف بازی و دستور دادن به آن‌ها ندارید که باعث بیشتر شدن سرعت و هیجان بیشتر بازی می‌شود. البته از آنجایی که سیستم تشخیص صدا نیازی حتمی به کینکت ندارد و حتی قبل از کینکت بازی‌هایی چون End War با این قابلیت وجود داشتند، امیدوارم سازندگان این قابلیت را بر روی دو کنسول دیگر نیز قرار دهند.

    [تصویر: Mass_Effect_3_01.jpg]

    منتقدانی که تا کنون بازی را از نزدیک انجام داده‌اند به یک نکته ناراحت کننده اشاره کرده‌اند: چینش دکمه‌ها زیاد مناسب نیست، به عنوان مثال دکمه دویدن و پناه گرفتن و ضربات تن به تن همگی با یک دکمه (در X360 دکمه A) صورت می‌گیرد که در بعضی مواقع باعث مشکل می‌شود و فرمانده شپرد نمی‌تواند به درستی به خواسته ذهنی شما پاسخ دهد. البته سازندگان خود به این مشکل اشاره کردند و سعی در رفع آن دارند.

    در این نسخه دوباره از موتور Unreal استفاده شده ولی سازندگان 6 ماه تمام در حال بروز رسانی این موتور بودند و تکنولوژی‌های جدیدی به آن اضافه کردند. مهم‌ترین پیشرفت گرافیکی مربوط به نور پردازی بازی می‌باشد که واقعاً چشم نواز کار شده است. کیفیت بافت‌ها و طراحی صورت و موارد دیگر نیز بهبود یافته‌اند. نکته‌ی قابل توجه بزرگ بودن محیط‌ها است که به طرز باورنکردنی بسیار شلوغ کار شده و از این نظر بی نظیر است. فرض کنید در یک صحنه تعداد زیادی Reaper (با طولی بین 500 متر تا 2 کیلومتر!) در حال نابود کردن ساختمان‌های روی زمین هستند و شما هم در حال مبارزه با سیلی از دشمنان هستید و همه این‌ها به بهترین شکل ممکن و هم‌زمان به تصویر کشیده می‌شوند. سازندگان در طراحی محیط‌ها زحمت زیادی کشیدند و محیط‌های جدید بسیاری به بازی اضافه شده، از شهر های روی زمین مانند لندن گرفته تا سیاره خانگی گونه‌های دیگر و حتی سیاره مریخ که هر کدام حال و هوای خاص خود را دارند.

    انیمیشن‌ها نیز پیشرفت بسیار زیادی کرده‌اند. اگر فقط به انیمیشن‌های جدیدی که برای فرمانده شپرد تهیه شده است دقت کنید متوجه می‌شوید که سازندگان در این زمینه به هیچ وجه کم کاری نکرده‌اند؛ این‌بار فرمانده شپرد می‌تواند شیرجه بزند (غلت بزند)، داخل حفره‌ها بپرد و یا از نردبان‌ها بالا رود. انیمیشن دویدن هم دچار تغییر شده و علاوه بر انیمیشن، مدت زمان دویدن هم افزایش یافته است. به همه این‌ها انیمیشن‌های مربوط به مبارزات تن به تن هم اضافه کنید، حالا متوجه تحول عظیم در انیمیشن‌ها شدید. البته نکته ناراحت کننده، کاهش فریم در بعضی از صحنه‌های شلوغ است که امیدواریم تا زمان عرضه که زمان زیادی هم هست، این مشکل رفع شود.

    در مورد صداگذاری شخصیت‌ها بر اساس دو نسخه پیشین و دیگر کارهای BioWare احتمالاً با یک شاهکار دیگر روبرو هستیم. صداگذاری اسلحه‌ها این‌بار پیشرفت زیادی کرده‌اند و دلیل آن کمک گرفتن سازندگان از استودیوی DICE است و از تکنولوژی‌هایی که برای بازی Battlefield 3 استفاده شده، استفاده شده است تا صداگذاری اسلحه‌ها نیز بی نظیر باشد. این بار آهنگ‌ساز بازی عوض شده و آقای Clint Mansell (آهنگ‌ساز فیلم‌هایی همچون Requiem for a Dream ،The Fountain ،The Wrestler و Black Swan) آهنگ‌ساز این نسخه می‌باشد. بر اساس تریلرهای منتشر شده، ظاهراً این آهنگ‌ساز کار خود را خوب انجام داده است و توانسته است جو اصلی این سری را حفظ کند.

    [تصویر: Mass_Effect_3_04.jpg]

    بارها شرکت سازنده وجود هر گونه بخش چند نفره را در این بازی تکذیب کرده است ولی به تازگی دوباره شایعات زیادی پخش شده است و یکی از مجلات اعلام کرده است که در شماره‌ی بعدی خود اطلاعاتی از این بخش منتشر خواهد کرد. به شخصه امیدوارم که سازندگان اگر ایده‌ی مناسب و جدیدی برای این بخش ندارند، این بخش را به بازی اضافه نکنند و مطمئناً به دلیل وسعت بخش تک نفره نیازی هم به این قسمت نیست. البته به جز بخش چندنفره، شایعات زیاد دیگری نیز پخش شده از جمله جنگ با سفینه، ولی چون هنوز هیچ کدام تایید رسمی نشدند، من هم سخنی از آن‌ها به زبان نمی‌آورم.

    حال کار دیگری نمی‌توانیم کنیم جز انتظار تا 6 مارس 2012 که این بازی بر روی سه پلتفرم اصلی به صورت هم‌زمان منتشر شود و ببینیم که آیا سازندگان واقعاً در مورد اینکه این بازی بهترین نسخه این سری خواهد بود درست گفته‌اند یا خیر!؟
  • نظرات 0 + ارسال نظر
    برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
    ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد